Jaunumi

Zāģēšanas iekārtas LT40 vēsture: zāģlentes un asmeņu vadotņu sistēmas modernizācija

Thursday, June 2, 2022

Zāģēšanas iekārtas LT40 vēsture: zāģlentes un asmeņu vadotņu sistēmas modernizācija

Astoņdesmito gadu beigās Polijas kokzāģēšanas rūpniecībā dominēja iekārtas ar smagiem rāmjiem, ar bieziem, platiem zāģiem, kas ierobežoja zāģmateriālu ražošanu. Izrāviens notika deviņdesmito gadu sākumā, kad parādījās Wood-Mizer zāģēšanas iekārtas LT40, kas padarīja baļķu zāģēšanu vienkāršu, efektīvu un mobilu. Revolucionāra bija ne tikai iekārta, bet arī plānā, šaurā zāģlente, kas palielināja zāģēšanas efektivitāti, samazinot atkritumu daudzumu.



Wood-Mizer inovatīvās zāģlentes

Deviņdesmito gadu sākumā Wood-Mizer zāģlentes guva lielu popularitāti kokzāģēšanas nozarē, jo tās bija izturīgas un nodrošināja precīzu zāģēšanu. Wood-Mizer zāģlentes tika izgatavotas no plānas un šauras tērauda lentes, un tolaik tika piedāvātas tikai ar vienu zobu profilu – līdzīgi kā mūsdienu 10/30 profilam, ar plakanu zobstarpu paralēli asmens aizmugurei un salīdzinoši īsu zobu. To efektivitāte pārspēja parastos biezos asmeņus, ko izmantoja tolaik populārajās zāģēšanas iekārtās ar rāmi. „Tiklīdz mēs sākām zāģēšanu pie klienta, sapulcējās visa apkārtne, lai vērotu, kā jaunā zāģēšanas iekārta LT40 sazāģē masīvus ozola baļķus,” atceras Wood-Mizer klientu apkalpošanas vadītājs Dariušs Kujava. „Cilvēki neticēja, ka zāģēšanas iekārtas statnis var izturēt 90 cm gara baļķa svaru un ka tievā lente var to ātri un precīzi sazāģēt.”

Ar šauru zāģlenti aprīkotā iekārta LT40 ļāva saražot daudz vairāk dēļu, nekā klienti gaidīja. Vecajās rāmja tipa zāģēšanas iekārtās baļķu sazāģēšana zāģmateriālos bija diezgan neprecīza un neefektīva: „pēc baļķa ievietošanas mašīnā, ja paveicās, varēja iegūt dažus dēļus, pārējais kļuva par atkritumiem.” Wood-Mizer zāģlentes zāģēja precīzāk, turklāt taupīja koksni. Operators varēja novērtēt materiāla kvalitāti pēc pirmā zāģējuma, pēc tam apgriezt baļķi uz otru pusi un nozāģēt vēl vienu nomali. Tas ļāva kontrolēt kvalitāti un pieņemt lēmumus par baļķa sazāģēšanu vislabākajā iespējamajā veidā. Turklāt Wood-Mizer zāģēšanas iekārta LT40 ar šauro zāģlenti patērēja mazāk benzīna vai elektrības, taupot īpašnieka naudu un samazinot apkārtējās vides piesārņojumu.




Katrs jaunais īpašnieks, paņemot savu iekārtu LT40 no rūpnīcas, saņēma arī visu nepieciešamo aprīkojumu zāģlentes apkopei un divu dienu apmācību kursu par zāģēšanas iekārtas darbību un apkopi, zāģlenšu asināšanu un iestatīšanu. Tolaik zāģlentes prasīja no lietotāja vairāk zināšanu un prasmju, lai varētu efektīvi zāģēt dažāda veida koksni. Bija tikai viens zoba profils, tāpēc operatoram bija jāiemācās mainīt zobstarpas asināšanas laikā un pareizi iestatīt zobus, atbilstoši konkrētajam koksnes veidam.



Mūsdienās zāģēšanas iekārtu operatori izmanto asināšanas instrumentus ar CBN tehnoloģiju, kas ietver slīpripas, kuras ir paredzētas tikai viena zoba profila asināšanai. Izmantojot īpašo CBN ripu, kas veidota atbilstoši zāģlentes profilam, operators var ātri un precīzi uzasināt zāģi. Iepriekš, lai uzasinātu zāģlenti, operatoram vispirms bija jāpiešķir forma asināmajam akmenim. „Plānojot papeles zāģēšanu, vajadzēja pareizi uzasināt zāģlenti, t.i., uztaisīt dziļāku zobstarpu un augstāku zobu. Bija nepieciešams piešķirt formu parastam asināmajam akmenim, izmantojot īpašu pielāgošanas instrumentu. Ozolam process bija pavisam cits, jo zobam vajadzēja būt īsākam bet zobstarpai seklākai,” skaidro pieredzējušais Wood-Mizer servisa tehniķis Roberts Frets. „Tajā laikā asināšana bija grūts darbs.”




Turpmākajos gados, reaģējot uz tirgus prasībām, zāģlenšu klāstu papildināja arvien vairāk dažādu profilu. Tie ietvēra profilus konkrētu lapkoku, skujkoku, eksotisku koku, sasalušas koksnes u.c. zāģēšanai. Parādījās arī populārais profils 10/30 (tika laists klajā 1996. gadā), kam bija dziļāka zobstarpa un augstāks zobs. 2000. gadā zāģlenšu apkopes aprīkojuma klāsts tika paplašināts, iekļaujot CBN asināšanas diskus zāģlenšu ātrai un efektīvai asināšanai.

Wood-Mizer zāģlenšu ražošanas sākums Polijas rūpnīcā ir datējams ar deviņdesmitajiem gadiem, kad no ASV tika saņemta tērauda lente, pēc tam tika presēti zobi, lente tika sametināta gredzenā un uzasināta līdz pilnai gatavībai. Pašlaik Wood-Mizer piegādā kokzāģēšanas rūpniecībai plašu zāģlenšu klāstu, kas izgatavotas no kvalitatīva Eiropas tērauda, izmantojot augsti tehnoloģiskus procesus. Oriģinālais asmens Wood-Mizer zāģēšanas iekārtai tiek piegādāts klientam tikai pēc tam, kad asmens ir izturējis aptuveni 100 dažādus rūpnīcas kvalitātes kontroles testus.



Ļoti efektīvs zāģlentes vadotnes mehānisms

Mūsdienīgās zāģēšanas iekārtas LT40 zāģgalva ir saglabājusi vairākus oriģinālos risinājumus, piemēram, vienu divkolonnu mastu, zāģlentes aizsarga raksturīgās noapaļotās malas un zāģlentes vadīklu sistēmu. „Šai sistēmai ir bijušas tikai dažas nenozīmīgas modernizācijas, jo tā bija precīza jau pirmajā zāģēšanas iekārtā LT40,” skaidro Dariušs Kujava. Uzlabojumi tika veikti, mainoties drošības noteikumiem, kā arī ergonomikas uzlabošanas nolūkos.

Zāģlentes vadotnes sistēma ir mehānisms, kas sastāv no asmens vadotnes sviras, rullīšiem, spriegotāja un attīrīšanas sistēmas. Pēc izvēles to var aprīkot ar mizotāju, lai pagarinātu zāģlentes kalpošanas laiku. Zāģlentes vadotnes sistēma atbild par zāģlentes stabilitāti zāģēšanas laikā.




Pašlaik zāģēšanas iekārtas LT40 ir aprīkotas ar elektriski vadāmu vadotnes sviru (12 V līdzstr.), kas ir uzstādīta uz četriem rullīšiem (2 augšējie piedziņas rullīši un divi apakšējie pasīvie rullīši). No centrālā paneļa operators var pārbaudīt, cik tālu svira ir izbīdīta, pielāgojot to materiāla platumam.

Zāģlentes spriegošanas vecajā mehānismā tika izmantotas atsperes un skrūves. 1991. gadā šī konstrukcija tika modernizēta līdz hidrauliskajam mehānismam, kas tiek izmantots joprojām, taču tagad manometram ir krāsu skala. Zāģlentes spriegojums ietekmē saražotā materiāla kvalitāti un zāģlentes kalpošanas laiku. Zāģlentes spriegojuma pareizo lielumu var atrast uz etiķetes – blakus manometram, kā arī zāģēšanas iekārtas LT40 lietotāja rokasgrāmatā.



Zāģlentes attīrīšanas mehānisms pirmajās LT40 zāģēšanas iekārtās bija vienkāršs, un tas izmantoja gravitāciju. No ūdens tvertnes, kas bija uzstādīta masta augšā, ūdens plūda uz zāģlenti. „Agrāk pirms iekārtas ieslēgšanas bija jāatver krāns, lai ūdens sāktu pilēt uz zāģlenti,” atceras Dariušs Kujava. Mūsdienās iekārtu LT40 var aprīkot vai nu ar standarta tīrīšanas mehānismu ar elektrisko vārstu, vai arī ar papildu ierīci LubeMizer (izstrādāta 2003. gadā). Elektriskais vārsts automātiski ieslēdz ūdens padevi, kad zāģis tiek iedarbināts, šāda darbība palīdz taupīt ūdeni. LubeMizer ir efektīvs mehānisms, kas dozē ūdens zem esošo spiediena plūsmu, izmantojot sprauslas, kas atrodas virs un zem zāģlentes. LubeMizer var darboties divos režīmos – pastāvīgajā un pulsācijas, tīrot un dzesējot zāģlenti no vienas vai abām pusēm, kas ir īpaši svarīgi, zāģējot cietu koksni. Tīrīšanas mehānisms ne tikai attīra un atdzesē zāģlenti, bet arī samazina berzi, noņemot organiskās vielas (sveķus un koka sulu) no zāģlentes virsmas.

Print

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Wood-Mizer preses centrs

Jūs esat atvēris pasaules līdera zāģlentu un iekārtu ražošanā, kompānijas Wood-Mizer, preses centra sadaļu.Šeit Jūs atradīsiet kompānijas jaunumus, aprakstus par iekārtu pielietošanu un video intervijas ar iekārtu īpašniekiem.

Katrs apraksts- tā ir biznesa ideja vai jauna pieeja, kura palīdzēs no cita skatu punkta palūkoties uz savu biznesu. Ja meklējat jaunas tehnoloģijas vai domājat par sava biznesa uzsākšanu kokapstrādē- Jūs esat nokļuvis pareizajā sadaļā.