Jaunumi

Noasa šķirsts. Kā tika būvēta pasaulē lielākā koka karkasa konstrukcija

Wednesday, January 13, 2021

Noasa šķirsts. Kā tika būvēta pasaulē lielākā koka karkasa konstrukcija

„Un teica Dievs Noasam: Uztaisi sev šķirstu no gofera koka – un uztaisi to šādi: šķirsta garums ir 300 olektis; tā platums ir 50 olektis, bet augstums – 30 olektis. Un ierīko tajā apakšējo, otro un trešo [mitekli]. Un tad es likšu uz zemes nākt ūdens plūdiem ... Un Noass izdarīja visu, kā Dievs viņam bija pavēlējis, tā viņš arī izdarīja.” No Bībeles.

Šķirsts ir viens no nozīmīgākajiem reliģiozajiem simboliem pasaulē. Leģendas par plūdiem vai šķirstu pastāv visur, kur dzīvo cilvēki: šādi stāsti ir saglabājušies vairāk nekā 200 kultūrās visā pasaulē. Tāpēc, kad jaunā tematiskā parka Kentuki, ASV veidotāji apsvēra dažādas projekta iespējas, Šķirsts kļuva par acīmredzamu izvēli.



Iedvesmu radīja vēlme izveidot ģimenes atrakciju, kas mudina cilvēkus pārdomāt Bībeles stāstu arī mūsdienās. Jaunā Šķirsta rekonstrukcija Williamstown pilsētā, Kentuki štatā prasīja nedaudz vairāk par pusotru gadu, un tas tiek uzskatīts par lielāko brīvi stāvošo koka karkasa konstrukciju pasaulē. Tās būvniecībā tika izmantoti 7300 m3 koksnes. Šķirsta platība ir pusotra futbola laukuma lielumā, un tā tilpums ir vienāds ar 500 kravas automašīnām ar puspiekabēm, tajā ir trīs līmeņi eksponātiem, kā arī restorāns ar 600 sēdvietām uz augšējā klāja. Šķirsta maksimālā ietilpība ir 10 000 cilvēku, lai gan organizatori plāno vienlaikus uzņemt līdz 3000 cilvēku.


Dizains

Ideja pieder Kenam Hemam (Ken Ham), Answers in Genesis prezidentam, un Patrikam Māršam (Patrick Marsh) – visā pasaulē pazīstamam mākslinieciskajam direktoram, kurš ir radījis atrakcijas „Žokļi” un „King Kong” Floridas Universal Studios. Projekts „Šķirsts” aizsākās uz papīra, kur Patrika Mārša tēli tika apvienoti ar Indianas uzņēmuma Troyer Group pieredzi būvniecības un arhitektūras jomā, kas ir pazīstams ar to, ka Indianas štata Elkhartā uzbūvēja amerikāņu fermeru tirgu – ASV lielāko šķūni ar koka balstiem. Lerojs Trojers (LeRoy Troyer) no Troyer Group izstrādāja arhitektūras plānu izklaižu parkam ar nosaukumu The Ark Encounter un nolīga būvniekus - amišus, ar kuriem jau bija strādājis iepriekš un kas ir meistarīgi namdari.





Pats pirmais arhitektu uzdotais jautājums bija pārsteidzoši vienkāršs - cik gara ir olekts? Šis senais garuma mērs ir vienāds ar attālumu no elkoņa līdz garākā pirksta galam. Projektā „Šķirsts” tika izmantota mērvienība no senebreju avotiem, kur olekts ir 51,8 cm gara, rezultātā paša šķirsta kopējais izmērs bija 155,5 m garumā, 15,2 m augstumā un 25,9 m platumā.


Koksnes piegāde

Viena no lielākajām problēmām, ar ko saskārās celtnieki, bija jautājums par zāģmateriālu piegādi vajadzīgajos daudzumos un izmēros.



Te mēs iepazīstam uzņēmumu Colorado Timberframe, kas atrodas netālu no Denveras un apgalvo, ka ir „lielākais un progresīvākais koka karkasu ražošanas uzņēmums Ziemeļamerikā”. Tā ir milzīga fabrika, kas ir aprīkota ar jaunākajām tehnoloģijām un kokapstrādes iekārtām, tostarp ar lentzāģmašīnu Wood-Mizer LT15.

Reiz Kīnans Tompkins (Keenan Tompkins), Colorado Timberframe īpašnieks, no kāda sava darbinieka saņēma e-pastu, kurā bija teikts: „Ja jau mums ir vislielākais koka karkasu ražošanas uzņēmums Ziemeļamerikā, tad kāpēc gan mēs nevarētu uzņemties uzcelt vislielāko koka karkasu?” Kīnans sazinājās ar The Troyer Group brīdī, kad šķirsta projektēšana tuvojās nobeigumam un steidzami bija nepieciešams kokmateriālu piegādātājs. „Viņi šaubījās par to, vai viens uzņēmums varēs tikt gala ar tādu apjomu,” stāsta Kīnans. „Mēs pateicām, ka, jā, izpildīsim visu projektu. Mēs izgatavosim jebkādu izmēru zāģmateriālus atbilstoši jūsu specifikācijām.”
 

Materiāla sazāģēšana

Uzņēmums Colorado Timberframe noslēdza līgumu un uzreiz ķērās pie darba. Paša koka karkasa konstrukcijai bija nepieciešami 3500 m3 smagu baļķu. Katra atsevišķā koka elementa izmērs bija precīzi noteikts. Katrā brusā bija jāizurbj salaidumi un gropes konstrukcijas salikšanai. „Mēs noalgojām vēl vairāk cilvēku un galu galā strādājām trīs maiņās 24 stundas diennaktī, 6 dienas nedēļā, visu gadu," stāsta Kīnans. „Brigādē bija 25 cilvēki - zāģētāji ar rokas motorzāģiem, iekārtu operatori, puiši, kas nodarbojās ar izkraušanu. Un tas bija neskaitot mūsu montāžas brigādi: mums bija vēl 10 puiši, kuri strādāja kopā ar amišiem Šķirsta teritorijā.”

Visi kvadrātveida zāģmateriāli, kas tika izmantoti Šķirsta iekšpusē, ir izgatavoti no Duglasas baltegles, kas audzēta Oregonā, Vašingtonā un Britu Kolumbijā, Kanādā. „Kopā bija 120 piekabes kokmateriālu,” stāsta Kīnans. „Mēs atvedām visas šīs rupji sazāģētās bruses un sagriezām tās pēc izmēra, jo inženiertehniskajos plānos bija ļoti specifiskas prasības attiecībā uz zāģmateriālu gala izmēriem. Un tieši šajā uzdevumā mums ļoti palīdzēja Wood-Mizer iekārta. Aptuveni puse Šķirsta koka karkasa izgāja caur zāģēšanas iekārtu LT15.”





Lentzāģmašīna LT15 ir daļa Wood-Mizer sākuma līmeņa zāģēšanas iekārtu sērijas. Šīs iekārtas bieži iegādājas kokapstrādes entuziasti vai kokzāģētavas - iesācējas. Taču mašīnai ir īpatnība: tā kā tās statnis sastāv no segmentiem, kurus var pievienot, tāpēc mašīna spēj zāģēt baļķus gandrīz bez garuma ierobežojumiem. Tāpēc tādi uzņēmumi kā Colorado Timberframe izmanto LT15 ar pagarināto statni tieši komerciāliem mērķiem. „Zāģēšanas iekārta LT15 bija procesa nozīmīga daļa,” stāsta Kīnans. „Pirmkārt, lai sazāģētu brusi pēc izmēra, un, otrkārt, zāģmateriāli šim projektam bija milzīgi, un mums nācās izgatavot pēc pasūtījuma pašiem savas paletes. Tādējādi visas paletes tika izgatavotas ar LT15 no atlikumiem un atkritumiem. Iedomājieties tikai, cik daudz palešu bija nepieciešams 3500 m3 zāģmateriālu!”

Iekārtā tika izmantoti zāģi Wood-Mizer 4/32 un 10/30 DoubleHARD, taču asmeņi tika pielāgoti, lai panāktu raupjāku virsmas apdari, kā tas bija paredzēts projektā. "Arhitekti vēlējās, lai kokmateriāliem būtu lauciniecisks raksturs, lai tie izskatītos pēc neapstrādātiem zāģmateriāliem,” pastāstīja Kīnans. Mēs pārveidojām asmeni tā, lai griezuma virsma būtu kā pēc parastas zāģēšanas iekārtas.”
 

Turpmākā sagatavošanās

Tiklīdz tika sazāģētas vajadzīgā izmēra sijas, sākās sekundārais apstrādes process: katrā sijā ar maksimālu precizitāti tika izurbtas gropes, caurumi un daudz kas cits, izmantojot jauno iekārtu ar ciparu programmvadību (CNC). „Zāģmateriāli izgāja caur CNC iekārtu K2I Hundegger. Mums ir gliemežtransportieris, kas ir četras pēdas plats, tāpēc mēs varējām apstrādāt sijas, kuru platums bija 120 cm un augstums 50 cm, bet garums 18,3 m. Šo mašīnu mēs pasūtījām lieliem komerciāliem projektiem. Tā veic visas tradicionālās darbības - iegrieztie un tapu savienojumi, kā arī urbšana un iegriešana, jebkādas gropes un padziļinājumi, kas ir nepieciešami tērauda plākšņu stiprināšanai vai koka savienojumiem.”





Taču ne visus kokmateriālus vajadzēja pārveidot par kvadrātveida brusēm. Saskaņā ar Šķirsta konstrukcijas plānu 66 masīvi baļķi 16,8 m garumā iet no apakšējā stāva līdz Šķirsta pašai augšai. Šie baļķi, ko izmantoja kā kolonnas, bija vaboļu skarti egļu stumbri. „Mēs apzināti centāmies izmantot pēc iespējas vairāk koksnes, kas palika pēc mežu tīrīšanas,” sacīja Kīnans. Uzņēmums Colorado Timberframe uzbūvēja īpašu iekārtu, ar kuru varēja pagriezt šos masīvos baļķus un izgriezt nepieciešamos savienojumus un gropes. Visu ar rokām paveica sešu cilvēku komanda, kurai vajadzēja divas pilnas dienas, lai pabeigtu vienu baļķi.

Neskatoties uz stigro grafiku, Colorado Timberframe izdevās pilnībā un termiņā izpildīt pasūtījumu, nostrādājot pie projekta nedaudz ilgāk par gadu, turpinot būvēt koka karkasa mājas citiem saviem klientiem. „Pirms tērauda un betona izgudrošanas cilvēki strādāja ar koku un gatavoja pārsteidzošas lietas,” prāto Kīnans. „Tādējādi šis projekts ir sava veida atgriešanās pie pirmsākumiem, taču mūsdienīgā kontekstā.”

Kīnans pastāstīja, ka panākumu atslēgas bija projekta vadība, organizēšana un plānošana. „Hennings Munds (Henning Mund), mūsu vācu kokapstrādes speciālists un mans partneris, bez viņa mēs nebūtu tikuši galā,” teica Kīnans. „Personīgi es uzskatu, ka viņš ir vislabākais kokapstrādes speciālists ASV.”
 



Būvniecība

Aptuveni 2000 km attālumā uz austrumiem no Colorado Timberframe rūpnīcas, Kentuki, 2014. gada augustā tika ielieti Jaunā Šķirsta pamati. Teritorija tika attīrīta, izveda 380 000 m3 zemes. Šķirsta pati būvniecība tika uzsākta 2015. gada jūnijā.  

Šķirsta plāns paredzēja koka konstrukcijas uzstādīšanu 3,6 m augstumā no zemes uz 102 betona balstiem. Kad koksne tika nogādāta Kentuki, sākās pasaulē masīvākās koka karkasa konstrukcijas būvniecība. Kā ierasts šajā būvniecības tehnoloģijā, Šķirsta karkass tika sadalīts 2D sekciju sērijās, ko dēvē par „izliekumiem”. Kad katrs gabals vai „izliekums” tika samontēts un uzstādīts vietā, pieauga arī trīsdimensiju struktūra. Izliektā salikšana tika veikta uz zemes, uz paceltām koka platformām tā, lai visi koka elementi būtu izlīdzināti un savienoti kā milzu puzle.



Pirmais „izliekums” svēra 12,5 tonnas, un tā salikšana un uzstādīšana aizņēma divas nedēļas. Divi mazāki celtņi to pacēla vertikālā stāvoklī, un pēc tam lielais celtnis uzcēla „izliekumu” uz betona balstiem. Pakāpeniski amišu celtniecības brigāde guva pieredzi, un uz projekta beigām „izliekumi” tika uzstādīti pa divām reizēm nedēļā. Kad projekts tuvojās noslēgumam, Orijs Lēmans (Orie Lehman), viens no namdariem - amišiem, atveda uz būvlaukumu savu mobilo zāģēšanas iekārtu Wood-Mizer LT40 un sazāģēja dēļus simtiem solu, kas tika uzstādīti Šķirstā un ārpus tā.
 

Fakti par Jaunā Šķirsta būvniecību

• Šķirsta svars – 15 800 tonnas
• Ugunsdzēsības izejas ir paredzētas 10 000 cilvēku apkalpošanai
• Sagatavotas 5000 rasējumu lapu visiem konstrukcijas aspektiem
• Autostāvvieta ar ietilpību līdz 4000 automašīnām
• Jumta restorāns ar 600 sēdvietām
• Izmantotas 15 150 finiera loksnes
• 27 000 kv. m bambusa grīdu
• 67 467 atveres izurbtas sijās
• 95 tonnas tērauda lokšņu un metāla savienojumu
• 7 300 m3 koksnes tika izmantoti konstrukcijai
• 5 435 smagas koka sijas
• 300 000 skrūves
• 50 000 ķīļu un kokskrūvju




Šķirsta apmeklēšana

Tematiskais izklaižu parks The Ark Encounter ir atvērts plašai publikai. Šo konstrukciju tagad dēvē par astoto pasaules brīnumu. Simtiem cilvēku tieši strādāja kopā, lai sasniegtu kopīgo mērķi – izveidotu pasaulē lielāko brīvi stāvošo koka karkasa konstrukciju. Pateicoties tādu uzņēmumu kā Colorado Timberframe un Troyer Group vajadzīgajai pieredzei, zināšanām, aprīkojumam un interesei par savu jomu, aizraujošais projekts The Ark Encounter tagad piesaista apmeklētājus no visas pasaules.


Wood-Mizer lentzāģmašīnas Šķirsta būvniecībā


Papildus uzņēmuma Colorado Timberframe iekārtai LT15 Jaunā Šķirsta projektā piedalījās vismaz vēl divas Wood-Mizer zāģēšanas iekārtas. Lentzāģmašīna LT70 sazāģēja pirmās sijas prezentācijas ceremonijā „Ķīļi un sijas”, kas norisinājās projekta pašā sākumā. Arī pārnēsājamā zāģēšanas iekārta LT40 tika izmantota projekta pēdējos mēnešos uz vietas, lai sazāģētu dēļus no koksnes atlikumiem un izmantotu tos Šķirsta apdarē.





Print

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Wood-Mizer preses centrs

Jūs esat atvēris pasaules līdera zāģlentu un iekārtu ražošanā, kompānijas Wood-Mizer, preses centra sadaļu.Šeit Jūs atradīsiet kompānijas jaunumus, aprakstus par iekārtu pielietošanu un video intervijas ar iekārtu īpašniekiem.

Katrs apraksts- tā ir biznesa ideja vai jauna pieeja, kura palīdzēs no cita skatu punkta palūkoties uz savu biznesu. Ja meklējat jaunas tehnoloģijas vai domājat par sava biznesa uzsākšanu kokapstrādē- Jūs esat nokļuvis pareizajā sadaļā.